Utua-laukkubrändi sai alkunsa, kun Piia Vähäsalo sairastui vakavasti – antaa nyt vinkit kestävän laukun hankintaan

Utua-laukkubrändi sai alkunsa, kun Piia Vähäsalo sairastui vakavasti – antaa nyt vinkit kestävän laukun hankintaan

Kun vakava sairaus pakotti Piia Vähäsalon jättämään uransa pelastusalalla, hän löysi uuden työn muotoilun parista. Syntyi kotimainen laukku­brändi Utua, joka on vastaisku pikamuodille.

Vuonna 2013 Piia Vähäsalo istui keittiönsä pöydän ääressä Pohjois-Pohjanmaalla ja katseli ulos ikkunasta. Hän eli omien sanojensa mukaan nahanluontivaihetta: vakava sairaus oli pakottanut Vähäsalon jättämään lähes 20 vuotta kestäneen uran pelastusalalla ja etsimään työn, jota voisi tehdä sairauden ehdoilla.

”Olen muotoilijaperheestä ja kasvanut ympäristössä, jossa luodaan jatkuvasti uutta. Vanhempani tekivät keramiikkaa 40 vuotta, ja minäkin muotoilin lapsena savituotteita”, Vähäsalo kertoo.

Laukkusuunnittelijaksi hän päätyi kuitenkin puolivahingossa. Vähäsalon sisko, joka johti maanlaajuista kenkämyymäläketjua, kertoi asiakkaidensa etsivän usein ostamiinsa kenkiin sopivia laukkuja. Kun sopivia ei löytynyt, sisko ehdotti Piialle, että tämä voisi suunnitella sellaisia.

”En tiedä, kuinka tosissaan hän sen sanoi, mutta minä tartuin ideaan”, Vähäsalo kertoo nauraen.

Niin syntyi Utua. Nimensä brändi sai vuonna 2012 sinä hetkenä, jona Vähäsalo katseli keittiönsä ikkunasta pellon yllä leijuvaa utua: se tuntui kuvastavan hyvin Vähäsalon sairastumisensa jälkeen perustamaa laukkubrändiä, jonka innoittajana toimii puhdas, kotimainen luonto.

Tutustu Lungan Utua-laukkuvalikoimaan täällä.

Ei pikamuodille

Utuan ensimmäinen mallisto tuli myyntiin syksyllä 2014. Sen Ystävä-laukusta tuli niin suosittu, että se pysyi mallistossa peräti kymmenen vuoden ajan. Nyt Utuan mallistossa on kolmisenkymmentä laukkua.

Vähäsalolle vastuullisuus on ollut tärkeää Utuan perustamisesta saakka. Utuan laukut valmistetaan ruoantuotannon sivutuotteena syntyvästä nahasta, joka päätyisi muuten jätteeksi.

Vähäsalo korostaa, että hän ei suunnittele pikamuotia vaan panostaa ajattomuuteen ja selkeään muotokieleen.

”Laukku on pitkäikäinen, kun sen muotoilu on ajatonta.”

Utua Odense Olkalaukku

Piia Vähäsalon vinkit kestävän laukun ostamiseen

Materiaalit
Nahka on pitkäikäisin laukkumateriaali, mutta nahoissakin on eroja. Esimerkiksi paksu ja pehmeä nahka on ohutta ja muovisen tuntuista kestävämpää ja laadukkaampaa. Kiinnitä huomiota myös metalliosiin ja vetoketjuihin, sillä ne hajoavat usein ensimmäisinä. Painavampi metalliosa on kevyttä kestävämpi, ja vetoketjun tulee juosta hyvin.

Design
Valitse aina sellainen laukku, joka vetoaa sinuun ja miellyttää silmääsi. Kun laukkuun muodostuu tunneside, sitä kantaa olalla mielellään vuosikymmeniä.

Älä osta laukkua, joka on suunniteltu ohimenevien trendien mukaisesti. Kestävä design on ajatonta, eleetöntä ja selkeälinjaista.

Käyttötarkoitus
Oikean kokoinen laukku kestää käytössä pidempään. Liian täyteen pakattu laukku rasittaa vetoketjuja, hihnoja ja laukun metalliosia.

Kun lähdet ostamaan uutta laukkua, ota mukaasi ne tavarat, joiden haluat mahtuvan laukkuun. Näin tulet varmasti ostaneeksi oikean kokoisen laukun.

Huollettavuus
Kuluttajan voi olla vaikea tietää, onko laukusta mahdollista esimerkiksi vaihtaa vetoketjua, jos se hajoaa. Siksi kannattaa aina kysyä myyjältä, onko laukkua mahdollista tarpeen tullen korjata. Hyvä merkki on se, jos laukun valmistaja tarjoaa huoltopalveluita – se kertoo, että laukku on suunniteltu niin, että sitä voi tarvittaessa huoltaa ja korjata. Myös suutari voi tehdä laukun perushuoltoa.

Eettisyys ja vastuullisuus
Varmista laukunvalmistajan verkkosivuilta, missä laukku ja sen materiaali on valmistettu. Euroopassa valmistetut tuotteet noudattavat EU:n tiukkaa ympäristölainsäädäntöä ja takaavat työntekijöille asianmukaiset olosuhteet. EU:n ulkopuolella valmistettujen tuotteiden kohdalla varmuutta näistä asioista ei ole.



Back to blog